Vanaf 1 januari 2026 verplichte elektronische facturatie

Vanaf 1 januari 2026 wordt het verplicht om facturen uitsluitend elektronisch uit te wisselen tussen btw-plichtigen.

Vanaf 1 januari 2026 verplichte elektronische facturatie

Facturen moeten vanaf 2026 in een gestructureerd elektronisch formaat opgemaakt, verstuurd en ontvangen worden, zodat ze automatisch elektronisch verwerkt kunnen worden. Een eenvoudige pdf via e-mail zal niet meer volstaan.

De uitwisseling van deze e-facturen zal verlopen via Peppol, een internationaal platform dat bedrijven toelaat veilig en gestandaardiseerd documenten te verzenden. De verplichting geldt voor alle in België gevestigde btw-plichtigen, inclusief kleine ondernemingen.

Belangrijk is dat ook de ontvanger btw-plichtig is en een btw-nummer toegekend gekregen heeft; zo zijn b2c-transacties (met particulieren) uitgesloten van de verplichting. De verplichting geldt enkel voor prestaties (zowel goederenlevering als dienstenprestatie) die in België plaatsvinden.